Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

Ανησυχία στο ΠΝ από «σενάρια» για τα υποβρύχια «made in China»


Δημοσιεύματα – μυθεύματα στον κινεζικό Τύπο διακίνησαν τις προηγούμενες ημέρες την «πληροφορία» ότι η γερμανική HDW, πάροχος της τεχνολογίας
και κύριος υποκατασκευαστής των τεσσάρων ελληνικών υποβρυχίων Type 214, συζήτησε παρασκηνιακά την πώλησή τους… στην Ταϊβάν! Το δημοσίευμα όπως θα ήταν φυσικό τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας στη νησιωτική χώρα, με το υπουργείο Άμυνας να διαψεύδει επίσημα όπως αναμενόταν την υπόθεση και να επαναλάβει ότι επιδιώκει την απόκτηση υποβρυχίων μετά από συμφωνία με την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών.
 
Το ευφάνταστο σενάριο ήθελε την Ελλάδα λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει να μην μπορεί να πληρώσει για να παραλάβει τα υποβρύχια, οπότε και η HDW προχώρησε σε παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση της Ταϊβάν. Αξιωματούχοι της φέρονται να μετέβησαν μυστικά στην πρωτεύουσα Ταϊπέι τον περασμένο Οκτώβριο για να συζητήσουν τις προϋποθέσεις και τη μεθοδολογία της πώλησης, ενώ υποτίθεται ότι η κυβέρνηση της νήσου εμφανίστηκε θετική εάν εξασφαλιστεί «πακέτο» υποστήριξης για μια εικοσαετία και ταυτόχρονα η τιμή ενός εκάστου υποβρυχίου δεν θα ξεπερνούσε τα 800 εκατομμύρια ευρώ.

Λόγω της «πολιτικής μίας Κίνας» που ακολουθεί το Πεκίνο, ακόμα και οι απλές σχέσεις με την Ταϊβάν οδηγούν σε αυτόματο τερματισμό των σχέσεων με την Κίνα. Δεδομένου μάλιστα ότι Κίνα και Γερμανία αποτελούν δύο ισχυρότατες χώρες, οι επιπτώσεις θα ήταν σοβαρότατες, οπότε η γερμανική κυβέρνηση θα θεωρούνταν εντελώς απίθανο να συμφωνούσε σε μια τέτοια συναλλαγή τη στιγμή που προσπαθεί να πείσει το Πεκίνο να επενδύσει τα συναλλαγματικά του διαθέσιμα στην Ευρωζώνη.

Σε μια πρώτη ανάγνωση το δημοσίευμα του κινεζικού περιοδικού «Asian Week» με έδρα το Χονγκ Κονγκ αυτό σκοπό είχε να «ανακατέψει την τράπουλα» στις σχέσεις της Κίνας με τη Γερμανία, ή απλά να «κάψει» ένα δυνητικό σενάριο το οποίο έφτασε ως πληροφορία στ’ αυτιά των Κινέζων. Πέραν της όποιας αστείας διάστασης της υπόθεσης, η αφορμή του δημοσιεύματος μας δίνει την ευκαιρία να μεταφέρουμε την αγωνία – κυριολεκτικά – του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο περιμένει τα υποβρύχια όσο πιο σύντομα είναι δυνατό, καθότι πάνω τους έχει στηριχτεί ένα μεγάλο μέρος της αμυντικής στρατηγικής της χώρας και του επιχειρησιακού σχεδιασμού του Κλάδου.

Ειδικότερα στις σημερινές συνθήκες τα υποβρύχια αυτά είναι ζωτικής σημασίας, ιδίως όσο πλησιάζει η ώρα της έναρξης αξιοποίησης των αποθεμάτων υδρογονανθράκων και εφόσον η Τουρκία συνεχίζει απτόητη να θέτει θέματα αμφισβητώντας με λόγια και με έργα την ελληνική κυριαρχία, τα δικαιώματα και τα ζωτικά συμφέροντα όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Για το Πολεμικό Ναυτικό, τα προβλήματα που εξακολουθούν να υφίστανται στις σχέσεις ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι ήσσονος σημασίας μπροστά στη ζημιά που θα συνεπάγεται ενδεχόμενη μη παραλαβή των υποβρυχίων ή παράταση της εκκρεμότητας. Δεν είναι και λίγοι που αναφέρουν πλέον ότι το ζήτημα είναι πλέον και ελαφρώς κωμικό αφού αυτό που θα έπρεπε να ακολουθείται ως πυξίδα είναι η τήρηση της ελληνικής νομοθεσίας, η οποία συμπεριλαμβάνει και τον Νόμο 3885/2010 ο οποίος διέπει τη σύμβαση των υποβρυχίων και – υποτίθεται – ότι θα έθετε τέρμα στην αβεβαιότητα τόσων χρόνων που στέρησε από το Πολεμικό Ναυτικό τέσσερα από τα πλέον σύγχρονα συμβατικά υποβρύχια στον κόσμο. Το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», όπως όλοι ξέρουμε παραλήφθηκε, αλλά τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια Type 214 περιμένουν τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων.



Ο χρόνος όμως αρχίζει και τρέχει αντίστροφα για τον ελληνικό υποβρυχιακό στόλο. Τα εναπομείναντα τρία υποβρύχια Type 209/1100 (“ΓΛΑΥΚΟΣ”) διανύουν τα τελευταία έτη του επιχειρησιακού τους βίου και η αντικατάσταση τους είναι πλέον επιτακτική. Σε λίγα χρόνια το ίδιο θα ισχύει και για τα τρία μη εκσυγχρονισμένα υποβρύχια Type 209/1200 («ΠΟΣΕΙΔΩΝ»). Ο ελληνικός υποβρυχιακός στόλος που τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες αποδείχθηκε στην πράξη (και μόνο η αναφορά στις εντυπωσιακές επιδόσεις των ελληνικών υποβρυχίων σε ασκήσεις του ΝΑΤΟ θα αρκούσε) κυρίαρχος στο Αιγαίο (μία εξαιρετικά επικίνδυνη θάλασσα με μεγάλα βάθη, όπου το παραμικρό ατύχημα μπορεί να εξελιχθεί σε τραγωδία) και στην Ανατολική Μεσόγειο, με μοναδικό στον κόσμο επίπεδο ασφάλειας, σήμερα κινδυνεύει να βγει ολικά εκτός προγραμματισμού στην ανανέωση του.
Και μάλιστα τη χρονική περίοδο όπου το «παιγνίδι» στην Ανατολική Μεσόγειο «χοντραίνει» επικίνδυνα λόγω των υποθαλάσσιων πλουτοπαραγωγικών πηγών. Ελπίζουμε ότι τελικά θα βρεθεί λύση αποδεκτή από όλες τις πλευρές και ότι το ταχύτερο δυνατό τα νέα ελληνικά υποβρύχια, οι απόλυτοι σιωπηλοί θηρευτές στη λεκάνη της Μεσογείου, θα δηλώνουν με την παρουσία και τις περιπολίες τους, με τον πιο αδιαμφισβήτητο τρόπο την παρουσία της Ελλάδας στη φυσική της κοιτίδα.

defencepoint.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...