Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

Άλλαξε τα πάντα, ακόμα και όταν νομίζεις ότι δουλεύει

Του Γιώργου Καισάριου

Καθώς όλοι αναμένουμε τις ανακοινώσεις για το Ελληνικό PSI, ας επικεντρωθούμε σε κάτι πιο σημαντικό.

Γενικά έχω ένα πρόβλημα με τον τρόπο που απεικονίζεται ο ΦΠΑ στις τιμές των προϊόντων. Το πρόβλημα είναι ότι όταν αυξάνουν οι τιμές, δεν ξέρουμε κατά πόσο και γιατί.
Ας το δούμε πιο αναλυτικά.

Πρόσφατα είδαμε περιπτώσεις όπου, με πρόσχημα την αύξηση του ΦΠΑ, ορισμένες κατηγορίες προϊόντων αυξήθηκαν αναλογικά περισσότερο από την αύξηση του ΦΠΑ.
Λίγο-πολύ όλοι αποδέχονται την αύξηση, διότι κανείς δεν ξέρει ακριβώς πόσο ήταν η τιμή του προϊόν προγενέστερα της αύξησης. Έτσι δέχονται όλοι μια αύξηση με πρόσχημα τον ΦΠΑ, διότι θεωρητικά φταίει ο ΦΠΑ.

Ας υποθέσουμε για χάρη της κουβέντας μας ότι, οι τιμές για κάθε προϊόν και υπηρεσία αναγράφονται όπως στα τιμολόγια. Όπου δηλαδή στην απόδειξη θα είχαμε την τιμή, δίπλα ακριβώς ο ΦΠΑ και στην τρίτη στήλη το σύνολο.

Τώρα ας υποθέσουμε ότι η τιμή για ένα σουβλάκι με πίτα αναγράφετε στον τιμοκατάλογο 1,50 πλέον ΦΠΑ και όχι με την τελική τιμή. Επίσης να αναγράφεται ξεκάθαρα στον τιμοκατάλογο το ποσοστό του ΦΠΑ. Τώρα με υπόθεση ότι ο ΦΠΑ είναι 10%, ένα σουβλάκι που στον τιμοκατάλογο πωλείται προς 1,50 ευρώ, συνολικά κάνει (με υπόθεση το ΦΠΑ να είναι 10%) 1,65 ευρώ.

Με την αύξηση του ΦΠΑ, η νέα τιμή θα εξακολουθεί να είναι 1,50 πλέον ΦΠΑ, αλλά ο ΦΠΑ τώρα είναι 23% και όχι 10%. Αύρα η τελική τιμή θα ήταν 1,85 ευρώ. Όταν λοιπόν ο καταναλωτής πληρώνει το σουβλάκι ακριβότερο (στην τελική τιμή), αντιλαμβάνεται τον λόγο. Και ο λόγος δεν είναι ότι ανέβασε την τιμή το κατάστημα, αλλά ανέβηκε ο ΦΠΑ.

Ο καταναλωτής ξέρει ξεκάθαρα πόσο χρεώνει το κατάστημα και πόσα πάνε σε φόρους.
Δεν μπορεί δηλαδή το κατάστημα να αυξήσει την τιμή παραπάνω από το ΦΠΑ, διότι τότε θα πρέπει να αυξήσει και την τιμή του σουβλάκι στον τιμοκατάλογο. Θα πρέπει να αλλάξει η τιμή στον τιμοκατάλογο από το 1,50 σε κάτι άλλο. Και ναι μεν έχει κάθε δικαίωμα ο κάθε ένας να κάνει όποια αύξηση θέλει, αλλά θα πρέπει να το δικαιολογήσει αυτό στον πελάτη του.

Αυτό επίσης λειτουργεί και αντίστροφα. Ας πούμε ότι μειωθεί αύριο το ΦΠΑ. Θα μειωθεί άραγε η τιμή στο σουβλάκι ή θα κρατηθούν οι τιμές στα τωρινά επίπεδα; Την απάντηση δεν την ξέρω, αλλά υποψιάζομαι ότι η όποια μείωση στην τιμή θα υπολείπεται της μείωσης του ΦΠΑ με το σημερινό σύστημα απεικόνισης των τιμών.

Αλλά, αν η τιμή του σουβλάκι αναγραφόταν σαν 1,50 πλέον ΦΠΑ, το κατάστημα δεν μπορεί να χρεώσει αναλογικά περισσότερο από την μείωση του ΦΠΑ, με εξαίρεση να αυξήσει την τιμή προ ΦΠΑ. Που σημαίνει ότι θέλει δεν θέλει το κατάστημα, η μείωση της τιμής, σαν αποτελέσματα μείωσης του ΦΠΑ, θα περάσει 100% σαν μείωση στην τελική τιμή.

Τέλος, αν κάποιος θέλει να κλέψει και να μην δώσει απόδειξη, τουλάχιστον να μην μας φάει και το ΦΠΑ. Διότι ο πελάτης βλέπει ότι η τιμή είναι 1,50 και όχι 1,85. Χωρίς απόδειξη, δύσκολα κάποιος θα ζητήσει 1,85 αντί του 1,50 που λέει ο τιμοκατάλογος.

Το ερώτημα είναι, αν αλλάξει η απεικόνιση στις τιμές λιανικής, όπως στα τιμολόγια, θα αλλάξει κάτι; Ειλικρινά δεν ξέρω, αλλά ίσως μια τέτοια αλλαγή κάνει τη διαφορά και αλλάξουν συμπεριφορές και συνήθειες. Είναι αυτές οι μικρές λεπτομέρειες που πολλές φορές διαφεύγουν την προσοχή μας, που ίσως, είναι η αιτία για μια σειρά αλλαγών που δεν το περιμέναμε.

Οι αγγλοσάξονες λένε ότι “όταν κάτι δουλεύει, μην το αλλάζεις”. Στην δική μας την περίπτωση ίσως πρέπει να σκεφτούμε ανάποδα. Άλλαξε τα πάντα, ακόμα και αν νομίζεις ότι δουλεύει,μήπως και γίνει καλύτερο.

http://www.capital.gr/jArticles.asp?jid=416

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...